Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

23 december 2005

"Droppe" om datorspel och våld i Corren

Följande lilla fundering är idag publicerad i Östgöta Correspondenten.

Grabben och jag tittar ibland på ”Kontroll”, SVT:s program om TV- och datorspel. Nyligen hade de besök av en farbror från Folkhälsoinstitutet som berättade att man undersökt sambanden mellan våldsamma spel och ungdomars våldsutövning. Lite häpen lät han meddela att någon sådan koppling inte kan styrkas när det gäller spel, trots att man när det gäller våldsamma filmer har starka belägg för ökade våldstendenser hos publiken.
Kanske dämpas de unga hannarnas adrenalinnivåer av spelens interaktiva möjligheter? Kanske öppnar spelen en ventil där en del av de unga pojkarnas frustration kan pysa ut?
Hur som helst så fick grabben nya argument. Direkt från folkhemmet.