Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

21 januari 2006

Artikel om välfärdsupprop i Arbetaren

I senaste numret av Tidningen Arbetaren har jag skrivit en artikel om den upptaktsträff som "Upprop för rättvisa och gemensam välfärd" hade på Arbetets museum nyligen.

Uppropet, som är en protest mot den nyliberala omställningen av det svenska samhället, överlämnades till näringsminister Thomas Östros den första november 2005. Det är undertecknat av ett antal organisationer som exempelvis Attac, Byggnads, SEKO och Miljöförbundet jordens vänner. Tillsammans representerar de 700 000 medlemmar. Dessutom har ungefär tre tusen privatpersoner skrivit på varav ett trettiotal är kändisar som exempelvis Göran Greider, Nabila, Stellan Skarsgård, Sven Wollter och Hasse Alfredsson.
I bakgrunden döljer sig en handfull eldsjälar med ett starkt engagemang mot privatiseringar och avregleringar. De har på senare tid fått vatten på sin kvarn och nya argument från flera utvärderingar och utredningar som slår fast att de genomförda avregleringarna inte alls lett till de lägre priser, fler jobb och bättre kvalitet som förespråkarna utlovade.


Läs mer om Tidningen Arbetaren och om uppropet.