Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

21 september 2006

Droppe om mediamakt och rädsla

Idag publicerade Corren denna lilla fundra på sin Kultursida.

Något dygn efter att jag lyssnat på Maria Pia Boethius vaknar jag kall i min säng.
Tänk om det är sant, det hon säger? Att media med sitt enorma genomslag håller på att omdana oss i smyg. Att mediavärlden upprätthåller sin egen och de politiska och ekonomiska eliternas makt genom att göra oss rädda för varandra. Genom att hela tiden visa oss mänsklighetens mest fruktansvärda och smutsiga sidor i stinkande närbild. Genom att oavbrutet mata oss med berättelserna om hur mäktiga män tvingar mindre mäktiga män till underkastelse och förnedring.
Där jag ligger tänker jag att det jag ska göra med min penna är att skriva de andra berättelserna. De som handlar om folken som hjälper varandra och om allt det underbara som oavbrutet äger rum mellan människor. De där berättelserna som inte är gångbara i media eftersom de inte innehåller några konflikter och därför inte har något nyhetsvärde alls.
Vågar ni lova mig att läsa dem då?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har fastnat för rädslan för media hos våra folkvalda.Även sjukvården hukar inför övermakten.
http://logg.passagen.se/doktor-oa

05 januari, 2007 16:23  

Skicka en kommentar

<< Home