Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

12 november 2007

Vinnarnovell i Corren

Årets tema för Östgöta Correspondentens novelltävling var Ötsgötadeckare, vilket inte lockade mig alls, egentligen. Det blev i alla fall till slut en kortis med lokala och litterära referenser och oväntat slut. Hoppas jag...
Novellen är en av åtta som publiceras i tidningen och den var införd i lördags den 24:e. Tyvärr kan bara Corren-prenumeranter med id på "Corren Mera" läsa den på nätet men du kan läsa en snutt ut början nedan. Hör av dig om du vill läsa hela så mejlar jag!

Efter några stilla dagar med bara böcker, bad och blåbär kör kriminalkommissarie Eva Nilsson längs småvägarna in till Linköping. Hon ska äta lunch med sin bror och sedan unna sig ytterligare två veckors välförtjänt vila i den lilla stugan utanför Rimforsa som hon hyr. Ännu anar hon inte att semestern snart kommer att ta slut.
Det har varit arbetsam vår. Dag ut och dag in har hon sökt och bearbetat fragment av fakta som hon i oändliga möten med kollegorna hemma i Kalmar kombinerat till hela bilder.
Hennes nye, manlige chef tyckte till slut hon arbetade för hårt och hotade att skicka henne till doktorn. Det är en modern man och en bra chef men han känner mig inte, tänker Eva. Han tror att jag är en kvinnlig Wallander bara för att jag är duktig, frånskild och lönnfet.