Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

24 januari 2006

Droppe om hat i Corren

Idag publicerar Östgöta Correspondenten följande "droppe" på Kultursidan.

LHC:s hejarklack skanderar högljutt att de hatar, hatar, hatar både spelarna och fansen från motståndarlaget.
Tre färgglada barn deltar i en manifestation för demokrati. På sitt hemgjorda plakat har de skrivit att de hatar alla rasister. Att de vill ta bort alla rasister.
Jag inser att människor kan hata som bär på trauman från krig och förtryck men när den blekfeta hockeypubliken säger sig hata sina lekkamrater och de mest oskuldsfulla förvägrar de allra räddaste deras människovärde - då undrar jag vad som hänt.
Hatar de verkligen eller har ordet hata förlorat sin betydelse och klang?
Vad ska i så fall de som har rätt att hata använda för ord?
Om det nu finns några som kan göra anspråk på en sådan rätt.