Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

25 september 2006

Debattinlägg om partiernas hemligheter

Debatten kring Folkpartiets dataintrång fick mig att fundera på om det egentligen är förenligt med ett öppet demokratiskt samhälle att de demokratiska partierna har hemliga dokument på sina servrar. Om det är några filer som behöver delas mellan många är det väl dessa?

I lördags publicerade Corren ett inlägg där jag resonerar kring detta. Där skriver jag bland annat:

Den totala uppslutningen bakom kritiken av Folkpartiets klavertramp tyder på att alla partier har sådana hemliga dokument på sina servrar. Att de alla har något att dölja. Inte så konstigt då om väljarna misstror partisterna och misstänker att partierna mörkar sina egentliga avsikter.Om partierna verkligen förordade öppenhet och förtröstade på folkets förnuft och bärkraften i sina åsikter och argument skulle de inte behöva gömma undan något. Ett verkligt demokratiskt och öppet parti borde tvärt om vinnlägga sig om att synliggöra så mycket som möjligt av sina dokument, strategier och planer – nu när modern teknologi gör detta möjligt.

Läs
hela inlägget.