Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

11 oktober 2006

Droppe om kultur och tävlingar

Idag publicerar Östgöta Correspondenten denna fundra om Berit, Kevin och Stig...

Kulturlivet bärs upp av kvinnor i övre medelåldern. Det är de som går på teater och föredrag och det är dem man träffar på utställningarna. På ett av våra större museer kallas hon Berit och bildar norm för standardbesökaren.
Var Stig och Kevin är vet jag inte säkert. De kanske ser på TV, eller också har de dött. Eftersom de inte deltar i det skapande kulturlivet har de kanske blivit så hjärnstela att de till slut lidit kulturdöden. Inte på operan då, utan hemma i soffan eller var de nu finns. På Clas Ohlsson finns det förresten ofta rätt så många och på idrottsarenorna, där är situationen den omvända. På platser där man kan se män tävla mot andra män är kvinnorna i minoritet.
Vad betyder det då att alla dagstidningar har sida upp och sida ner med sportresultat varje dag medan kulturen får nöja sig med ett eller max två uppslag? Kanske att kvinnors intressen är underordnade mäns? Eller att det är viktigare att tävla än att skapa?