Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

25 oktober 2006

Om rondellhundar på Dagens ETC

En text jag skrivit om fenomenet rondellhundar publicerades idag på Dagens ETC. Du som bor i Linköpingstrakten är säkert bekant med denna nya konstform.

Ur texten:
De verksamma konstnärerna känner inga begränsningar vare sig när det gäller materialval, kvalitet, storlek eller ens djurslag. Inte heller har rondellhundarna begränsat sig till Linköpingstrakten utan sprider sig nu i rasande fart över landet. Senaste veckan har hundar siktats i Borås, Västervik, Ödeshög, Boxholm och Stockholm.

(...)

Om det handlar om att återta det offentliga rummet, att försköna det fulaste, göra en kul grej eller att protestera mot att någon slog sönder den första hunden, det beror nog på vem man frågar. Att snart sagt ingen, förutom kulturbyråkraterna själva, uppskattar kulturelitens försök att institutionalisera konstverken står däremot klart. Många hoppas i stället på en fortsatt utbredning av fenomenet rondellhund, som ytterligare ett sätt för medborgarna att skapa och dela sina egna kulturupplevelser.

Läs hela artikeln (Förmodligen inaktuell länk efter v.43. Artikeln går säkert fortfarande att söka på www.etc.se)