Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

28 januari 2006

Lyrik i ETC

I fredagens nummer av Dagens ETC finns en dikt som jag skrev under ett besök i vår norra vildmark. Eftersom den inte publicerats i nätupplagan och eftersom man tyvärr fått in ett "Du" i början som inte ska vara där, följer den i sin helhet nedan.


över fjället
andas livet så nära
som molnen

kroppen jag bor i
går stark genom riset

piparnas svarta droppar klagar
från de spridda stenarna
vråken ritar tecken i vinden
från andra tider

alla ser mej
här är jag
ensam med alla andra här

alla dem jag vill möta
har redan samlats här
var de än finns
eller inte

vattnet spricker kallt men vänligt
över kåsans kant
och foten

vi behöver inget mera