Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

25 mars 2006

Utdrag ur anförande på SBI:s debutantdag

Fredagen den 24 mars deltog jag i Svenska barnboksinstitutets debutantdag - som en av tolv debutanter 2005. Vi hade åtta minuter var på oss för en presentation av oss själva och våra böcker. Jag hade för säkerhets skull ett skrivet manus och sade bland annat:

Fixat-färdigt-glädjen är för många en viktig motvikt till det konkurrenstänkande som annars präglar så stora delar av våra liv i det här expertsamhället - där var och en ska göra det den är bäst på och inte hålla på att fuska med annat. Det är längtan efter fixat-färdigt-glädje som driver oss när vi ägnar semestern åt att bygga en ny altan, renovera en gammal allmogebåt eller måla akvareller. Eller när femtio människor ägnar en sommar åt att skapa och spela ett bygdespel som får vare sig publik eller publicitet och som ingen ens tjänar pengar på.
Och det är Fixat-färdigt-glädjen som är Händiga Hannas drivkraft.


och, om researchen:

"Vi besökte hobbypularna, folkracegaragen och märkesverkstäderna. Det var jätteroligt. Överallt blev vi väl mottagna och uppmuntrade. Ingen hånade oss för vår okunskap eller raljerade över vårt uppsåt. Tvärt om så tyckte alla att det var roligt att svara på våra dumma frågor om tekniska detaljer och om kulturen i deras värld. Dessutom tyckte de att det vi gjorde var viktigt.
Jag tror faktiskt att det finns fler fördomar om motorpulare bland intellektuella och feminister än tvärt om."


Om du vill läsa hela talet är det bara att du mejlar på titti_knutsson@hotmail.com så skickar jag över det.