Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

19 juni 2006

Debattartikel i Corren

Idag publicerar Östgöta Correspondenten en debattartikel som jag skrivit med anledning av att en av deras ledarskribenter, Fredrik Haage, i flera långa artiklar förgäves sökt efter en borgerlig kulturpolitik. Han har också frågat sig varför det saknas ideologiska, borgerliga kulturutövare...

Alla artiklarna finns på Correns hemsida, under ledare/debatt.
Här kommer du direkt till min debattartikel.

Några utdrag;

Som jag förstår frågan undrar Haage varför det skapas så lite ideologiskt färgad kultur på den borgerliga sidan och varför borgerliga politiker inte bryr sig om detta för Haage så sorgliga faktum.
För mig är svaret självklart.
Den oberoende kulturen står alltid i opposition mot makten. Den är det där som poppar upp och bubblar fram där makthavarna med alla till buds stående medel försöker lägga locket på. Den oberoende kulturen visar oss det som det inte var meningen att vi skulle få se. Den vill visa vad som sker, bakom det som synes ske.


(...)

I vår del av världen är det de nyliberala marknadskrafterna som har makten, tillsammans med en oroväckande och växande religiös intolerans. Dessa krafter kontrollerar allt mer av vår ekonomi och våra media och utövar därför ett mycket starkt ideologiskt tryck på oss som lever här. Därför är det dessa krafter som oavbrutet utmanas av västvärldens oberoende kulturarbetare, personer som följaktligen ofta känner sig mest ideologiskt hemma i den sociala och globala rättviserörelsen.

(...)

Få människor med hjärtat till höger väljer de olönsamma och prestigefattiga karriär som det innebär att vara en oberoende kulturarbetare. För ambitiösa liberaler finns så många andra, enklare sätt att tjäna pengar, skaffa sig inflytande och köpa lycka. För att satsa på kulturyrken krävs kurage och andra motiv och drivkrafter än egen vinning och investeringar i annat än pengar. Utdelningen levereras inte heller, utom i enstaka undantagsfall, i pengar utan i utveckling av det egna och andra människors förmåga till kritiskt tänkande och självständigt, kreativt skapande.