Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

10 april 2006

Svenska hjärtan del 1, "Droppe" i Corren

Östgöta Correspondentens Kulturredaktion har köpt in en liten svit med fyra texter som jag kallar för "Svenska hjärtan". Det är korta betraktelser från platser i samhället där vi möts utan att ha valt varandra. Platser där livet pågår. Första delen publicerades i lördags den 8 april och är från Centralstationen i Stockholm.

En mörkhyad man kysser en knubbig blondin, stryker ömsint tårar från hennes kind.
Servitrisen i kjol är en man vars kvinna väntar honom där hemma för att massera hans trötta fötter. En man med skägg och stora tatueringar bär omkring på en katt i en bur. Föräldrar med stora ryggsäckar köper glass i bägare till alla barnen. Räknar dem, igen och igen. Två medelålders kvinnor lutar sig mot samma räcke, pratar i varsin telefon, inbegripna i varsitt samtal med varsin frånvarande person.
Själv sitter jag ensam på en bänk, liksom borttappad och glömd. Som en vintervante som alla går förbi och tänker, titta på den där, den har någon tappat.
Snart hänger någon upp mig någonstans så att jag kan bli upphittad och återfunnen. Så att någon kan ta mig på sig för värmens skull.
Det är sådant som händer här.