Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

19 april 2006

Svenska hjärtan, del 3, i Corren

Idag publicerade Corren den tredje delen i min lilla serie "Svenska hjärtan". Den är noterad på simhallen...

Kring ett bord några barn, ett par vuxna och en kladdig matsäck med yoghurt och bananer. I det ångande heta en kvinna som en semla med baddräkt på, frodigt blek och gräddig. Bland klorerade bubblor en mörkhyad man som flytt från ett krig någonstans som ingen längre minns om det någonsin tog slut. Fyra tjejer i badshorts fnittrar och knuffas, dyker och klättrar, skriker och skrattar. En kanske hoppar från femman, de andra ser på, om hon ska våga. En pojke med fräknar simmar flåsande skrämt men vet att han når ända ner om han stannar. Det är därför han kan och jag minns hur det var fast jag nu tar mig fram både rytmiskt och snabbt, varv efter varv, på det djupa.
Världen där ute är platt som ett vykort från ett gråkallt, fuktigt förgånget och jag tänker att vi, vi här inne, tar och skickar det någonstans och stannar här i det varma, tillsammans. På vårt upplysta rymdskepp där ingen är förmer än en ann. Där vi alla är avklätt vanliga och vackra.