Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

25 oktober 2006

Novell publicerad i antologi

Jag är en av tio tävlande i bokförlaget Semics novelltävling som får min novell publicerad i antologin "Kärlek i juletid" som släpptes idag. Min novell heter "Bokhandlaren från förorten" och handlar om vanor, gamla tanter och överträffade förväntningar.

Ur novellen:

Hon vet så väl hur det kommer att bli, hon har tänkt ut alltihop för länge sedan men hon ville inte att det skulle gå för fort. Hon ville lära känna honom först. Hans sätt att gå, hans gester, den där nickningen när han hälsar henne god morgon. Hon ville veta vilka kläder han har, se hur hans grånade hår skiftar med ljuset, hur han klär sig när det regnar. Se hans stora svarta paraply där det finns så gott om plats för henne.

Hon har behövt den här tiden att vänja sig vid tanken men nu, redan nästa dag, ska bokhandlaren få ett nytt besök. Den här julen ska dottern inte bli besviken, en bok ska hon få.

På nytt suckar kvinnan i fönstret och ler det inåtvända leende som givit hennes ansikte nya, mjukare linjer det år som gått. Livet är bra märkligt ändå, säger leendet. Tänk att hon valde att gå in i just den bokhandeln, tänk att just han såg henne komma.

Läs mer om vinnaren och antologin på Semics hemsida.