Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

05 mars 2007

Ny bilderbok färdig: Adila och Krokobilen

I dagarna kommer bilderboken "Adila och Krokobilen" ut på Nutek förlag. Det är Annika Elmqvist och jag som på uppdrag tagit fram en bok som ur ett barns perspektiv beskriver KomTek. KomTek finns på tio orter i landet och är en motsvarighet till den kommunala Kulturskolan. På KomTek får barnen bekanta sig med grundläggande teknik och använda sin kreativitet till eget skapande och uppfinnande. I boken får man följa Adila som rymmer från en fotbollsträning, går vilse och hamnar på ett KomTek där hon får vara med och bygga en Krokobil...

"Krokobilen är nästan färdig men då upptäcker vi att hjulen inte går runt.
- Äsch, det gör inget, säger Viktor. Den är snygg ändå.
- Ja, men vänta...
Jag ger mig inte utan fortsätter greja och till slut kommer jag på hur vi ska göra.
Jag hinner precis visa Viktor innan Ylva kommer och säger att vi ska fika.
- Hur går det nu då, undrar Ylva, har ni gjort några balla misstag? För kom ihåg att ju fler fasliga fel desto fler fiffiga finurligheter!"

Sen kommer pappa och hämtar Adila...
"På bussen sitter vi först tysta men sedan säger jag att jag tänker gå dit igen.
- Jag tänker gå dit ofta, säger jag. Hela tiden.
- Ja, ja, säger pappa, det blir nog bra med den saken."

och så den avslutande versen:

Den natten bygger Adila igen
på spår så väldigt långa
ett tåg så fint som bara den
med plats för väldigt många
som vill resa långt och fort
som frågar och vill veta
för dem som tänker fritt och stort
och aldrig slutar leta.


Beställ en egen bok från Nutek på telefon 08-681 91 00. Den kostar bara portot.
Läs mer om KomTek