Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

21 mars 2007

Recension av Bounce "Gökboet" i Corren

I lördags, 17 mars, publicerade Östgöta Correspondenten en recension som jag skrivit om streetdancekompaniet Bounces uppsättning av "Gökboet".

Jag skrev bland annat:
Båda gångerna drabbar föreställningen mig med den kraft som bara en genomtänkt, väl bearbetad helhet får, men ändå är det inte bara själva föreställningen som gör mig så glad utan också publiken.
Här möts vi. Gamla och unga, stadsbor, lantisar och förortskids.
Några lämnar in pälsar och överrockar i betalgarderoben innan de drar en kam genom håret och tar ett glas vitt i baren. Andra behåller kepsen på och fodrar sätena i salongen med sina dunjackor samtidigt som de mumsar lösviktsgodis ur skrynkliga papperspåsar.


och:

Det finns dansföreställningar där den fysiska prestationen är överordnad en svårtydd och grumlig berättelse. Men som tur är finns det också föreställningar där samma kroppsliga prestationer används för att berätta något om det mänskliga. Bounce’s tolkning av Gökboet är en sådan.

Läs hela recensionen