Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

17 december 2007

Om Händiga Hanna i Aftonbladet

För någon vecka sedan hade Aftonbladet en artikel om de nya barnbokshjältarna. De räknar, glädjande nog, Händiga Hanna dit.

Åsa Eriksson skriver:
"En annan barnboksförfattare, Titti Knutsson, införde fixartjejen ”Händiga Hanna” i barnboksvärlden.
– Jag var lite av en ”pojkflicka” när jag var liten och läste mycket teknikböcker, men det var tråkigt att huvudpersonen alltid var kille, säger Titti Knutsson.
När hon upptäckte att det fortfarande, trettio år senare, saknades en tjejförebild i teknikböckerna skapade hon Hanna.
– Vad jag vet är hon som tjej fortfarande ensam om sin hobby i barnböckernas värld."

Huruvida jag verkligen redan som barn reflekterade över att Patrik i snabbverkstan var en kille vet jag inte, men klart är att min tålmodiga pappa kan ta åt sig en stor del av äran för mitt orädda sätt att närma mig praktiska göromål och ny teknik. Allt tog förstås längre tid när han hade oss barn vid sin sida men han lät oss alltid vara med ändå, och bemötte oss lika, alldeles oavsett om det var jag eller min bror.

Läs hela artikeln här.