Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

16 juni 2008

Vinnande SF-novell

Min novell "Bingo-Berra" är en av tre SF-noveller som fått pris i en novelltävling som arrangerades med anledning av den nationella SF-kongressen Swecon/Confuse 2008.
Eventuellt blir det publicering i tidskriften Nova SF också, förutom presentkort på SF-bokhandeln, en bok och en mugg med tryck...

Här kommer en snutt, från mitt i:

Dörren går igen och med ett stilla vinande far kabinen bort.
Maggan. Hon far med den. Han vet inte vart.
Strandad ligger Bingo-Berra kvar på plattformens hårda gallergolv. Den skadade handen blöder och i sårkanterna ser han det vita fettet färgas rosa.
Han vältrar sig över på sidan, sätter handen mellan knäna och pressar åt. Smärtan känns lite uthärdligare då. Rutmönstret från stålgolvet skaver sig in genom skjortan och gör avtryck i hud och fett. Svetten svider i köttstycket som föreställer Berras ansikte och droppar sakta ner på torget. Han ser genom golvet hur hans övergivna sko hänsynslöst sparkas omkring.
Fan.

Om bara det gamla systemet med bussar funnits kvar. Då hade han hunnit ikapp henne, lätt. Då fick man alltid vänta för bussarna gick aldrig i tid och dessutom visste man vart de gick. Spårbilarna kör kors och tvärs som de resande vill och nu är han helt chanslös. Systemet avslöjar ingenting. Han kan inte spåra henne. Hon är försvunnen. Borta.

Hör av dig om du vill läsa hela så kan vi nog klura ut nåt.