Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

23 januari 2009

Debattartikel i Dagens Industri

Jag har spökskrivit en debattartikel om spårbilar som idag publiceras i Dagens Industri.

Där skriver jag bland annat:

Men varför finns det då inte spårbilsnät överallt, om de nu är så bra? Fyra faktorer har hittills bromsat utvecklingen:
  • Bristande insikt om klimatkrisens allvar.
  • En konservativ, fossilbaserad industrisektor.
  • Konservativ syn på privatbilism och kollektivtrafik.
  • För få och för klena investeringar i ny och hållbar teknik.
Dessa hinder har på kort tid förvandlats till en hög med bråte som, om vi raskt plogar undan den, kan lämna plats för nya, framtidssäkra produkter. En tydlig och snabb investering i spårbilar kan ge nytt hopp till såväl fordons- och stålindustrin som miljö- och fackföreningsrörelsen, men också till invånarna i våra städer. Samtidigt. Använd gärna skattemedel till det.

Artikeln är skriven i samarbete med, och underskriven av, åtta representanter från industri, politik och samhälle. Den provocerade naturligtvis genast fram ett antal kommenterande stollar men väcker förhoppningsvis också en del kloka tankar i en del mäktiga huvuden.

Läs hela artikeln på www.di.se , enklast genom att klicka på "DI debatt" i listan med snabblänkar nere till vänster.