Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

09 januari 2009

Recension av utställning på UE-forum

Sajten Utställningsestetiskt forum skriver bl a recensioner av utställningar och har nu publicerat en sådan om sista delen i Länsmuseets basutställning "Makt och människor".

Glädjande nog verkar de gilla texterna och skriver bland annat:

"Jag fastnade för den text som på ett subjektivt sätt beskriver situationen att som utlänning hamna i Finspång på 1600-talet. Arbetskraftinvandrare. Den hade samma verkan på mig som uppradningen av göromål under en bronsåldersdag, tidigare i utställningen. Jag kunde förstå någonting av (och närapå identifiera mig med) att vara människa där och då." (Mattias Åkesson)

"Apropå texterna så har man "fått undan" en del text genom att ha lösblad placerade i lådor eller andra arkivlösningar. Man har använt ett symbolsystem för texterna som anger om de är fakta, frågeställande eller beskrivande. Dessutom finns föremålslistor. Det ger olika anslag och jag tyckte det var ett bra grepp. En frågeställande text kunde vara en tidningsartikel som belyste en viss aspekt och som tvingade mig att ta ställning till texten och i förlängningen till den monter texten hörde till. Ett sorts analogt googlande." (Mattias Åkesson)

"Däremot håller jag med dig om den ”subjektiva” texten som finns i varje monter. Den läser man gärna, den har ofta en fin ton, t ex den som ligger på talarstolen i montern Motståndare." (Eva Persson)

Läs hela recensionen.