Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

06 april 2009

Droppe om gratisnöjen i Corren

Idag publicerar Corren denna droppe, som ursprungligen är en pastish på en krönika av deras kulturredaktör Åsa Christoffersson där hon beskriver billiga kulturaktiviteter under rubriken "Billig lördag i Linköping".

Gratis måndag i Linköping
Morgon: Hemma vid hyreshuset larmar sparvarna i kvitterbusken: ”Göm er alla! Höken kommer!” Och det gör han. Gråvit som en bit av himlen slår han, svingar sig upp i ett träd, gör en ny dykning. Missar, nu som oftast.
Middag: Tinnerö/Djurgården. Rödbröstade domherrar ber om hjälp med entoniga vemodsvisslingar. Stråk av rävpiss i luften och spår av rådjur i leran. Årets första lärka som ett flarn av sot mot det vårvinterljusa.
Kväll: Valla Folkhögskola. Kattugglan ropar i ett parkträd, erbjuder samboskap i mysigt bohål. Jag svarar utmanande. Honan blir nyfiken och belönar mig med en spöklikt ljudlös överflygning i ljuset över gårdsplanen.
Det är live, nära och gratis, och finns tillgängligt 24, 7, 52. Det blir roligare med lite kunskap men egentligen räcker det att du gör som de andra djuren: lyfter blicken, spetsar öronen och sniffar med nosen.