Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

22 mars 2007

Artikel i Extra Östergötland om sagostund

I tisdags den 20 mars arrangerade föreningen "Barnbokens vänner" i Linköping en berättardag på Länsbiblioteket tillsammans med ett gäng barnboksförfattare och illustratörer från Östergötland. Journalisten Sara Carlsson från gratistidningen Extra Östergötland tittade in i Sagogrottan när jag läste "Händiga Hanna på bondgården" för ett gäng ungar.

Hon tar bland annat fasta på att jag är väldigt noga med detaljer i mina böcker, vilket hon själv uppenbarligen inte är i sina artiklar. Gården vi researchade på heter ju Bleckenstad och svampen i boken används för att rengöra kameraglaset på roboten med...

Ett utdrag ur hennes text:
"Sedan öppnar Titti en spännande låda. Det är Händiga Hannas verktygslåda, och sjuåringarna från Kvinnebyskolan trängs kring skatterna som finns där. Alla vill känna och se. En kör av barnröster frågar "vad är det här, vad är det här, vad är det här?". Och Titti svarar och förklarar. "En strömbrytare. En fläktrem från en bil. Ett laddningsrelä. En svamp att tvätta kornas spenar med"." (Var det ju alltså inte.../min anm.).

Nåja. Känns ju bra att veta själv iallefall. Vad det är man har de olika sakerna till...