Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

24 maj 2007

Artikel om spårbilar i Ordfront Magasin

I nya numret av Ordfront Magasin har jag skrivit en artikel om spårbilar.
Vet du inte vad det är? Tyvärr ligger inte nya numret ute på nätet än men inledningen på artikeln kommer här:

Du behöver inte skrapa rutorna eller stå i korsningar och vänta på grönt ljus, inte sitta i timslånga köer. Du behöver inte ens köra själv. Inte heller behöver du vänta på iskalla perronger eller trängas med andra i en buss, tunnelbane- eller pendeltågsvagn. Tidtabell? Glöm det. Åk när du själv vill.
Allt fler hävdar att spårbilar kommer vara vanliga inslag i framtidens städer.
Spårbilar är små kabiner som susar fram längs en rälsbana av stål några meter ovanför marken, så att gående och cyklister kan röra sig obehindrat på marknivån. Spårbilarna drivs med el och drar mycket lite energi eftersom de inte behöver släpa på sitt eget bränsle. Om elen sedan kommer från förnyelsebar energi så är miljöbelastningen försumbar, samtidigt som resenärerna kan behålla mycket av bilens komfort och effektivitet.

En av de stora poängerna med framtidens spårbilar är att de åker mellan hållplatser i ett nät – inte mellan knutpunkter längs förutbestämda linjer. Du anger bara vart du ska och så tar spårbilen bästa vägen dit, utan att stanna på mellanliggande hållplatser. Nätets styrsystem läser hela tiden av trafiksituationen och väljer automatiskt snabbaste vägen, lite som ett datanät, fast med människor i paketen i stället för information. Eftersom driften är automatisk kan dessutom vem som helst åka spårbil på egen hand – barn, gamla, funktionshindrade – utan att trafiksäkerheten påverkas. Till och med onyktra kan åka utan risk.
En modern spårbil är helt liten, man åker ensam eller i sällskap med ett fåtal vänner, precis som i en personbil. Invändigt finns bekväma stolar, luftkonditionering, ljudanläggning och tillgång till tjänster inom IT och underhållning. Du behöver ju inte köra utan kan syssla med annat.
Hållplatserna ligger på sidospår i marknivå eller vid upphöjda plattformar, ungefär lika tätt som längs en vältrafikerad stadsbusslinje. På hållplatserna väntar spårbilarna på sina passagerare, inte tvärt om. Det finns det alltid lediga spårbilar inne, det ser styrsystemet till. Om vill du ha kompisar med dig betalar ni bara per använd spårbil, inte per person. Spårbilsnät är dessutom enligt förespråkarna mycket billiga att bygga jämfört med vägar, vägtunnlar och tunnelbane- och spårvagnslinjer.


Resten av artikeln handlar om exemplet Linköping där det finns ett medborgarförslag om spårbilar inlämnat ill politikerna i kommunen.