Textmakare Knutssons skyltfönster

Här finns tips om var du kan läsa mina texter. En del kan du läsa bara här. Häng med!

Min bilder
Namn:

Jag är skribent och författare med förkärlek för korta, koncentrerade format. Jag skriver utställningstexter, korta kommentarer och texter till bilderböcker men också debattinlägg och krönikor. Om du vill veta mer så ta en titt på www.textmakareknutsson.se

29 maj 2007

Insändare om tiggare i Corren

Ibland bli man tvungen att genmäla på saker och ting som man läser...

Läs Rebecka Karlmans insändare från i fredags här.

Mitt svar:
Vart ska de allra fattigaste ta vägen?
Svar till Rebecka Karlman, ”Varför tillåts tiggare utanför Hemköp”, 25/5.
Jag håller helt med Rebecka Karlman om att tiggeriet på Linköpings gator borde upphöra.
Dessa uppenbart utblottade människor stör både mig och Rebecka när vi ser dem - men på helt olika sätt.
För Rebecka verkar de mest vara ett akustiskt och estetiskt störningsmoment i gatubilden medan de för mig är ett symptom på ett alltmer råkallt och osolidariskt samhällsklimat.
Jag tror nämligen inte att någon frivilligt sitter utanför Hemköp med sitt dragspel för att bli betittad och bespottad, eller möjligen ömkad, av Rebecka och andra förbipasserande.
Rebeckas önskemål om förbud, som hon tyvärr inte är ensam om, ger luft åt en skrämmande och egocentriskt inskränkt människosyn.
Vart vill de att dessa de allra fattigaste, de allra mest svikna, ska ta vägen? Kanske hysas på något lämpligt lägerområde långt från staden, så att vi slipper se dem?
Jag tycker att vi i stället skulle ta ut lite mer skatt från de allra mest snuskigt överbelönade i samhället och använda de pengarna till att ge människovärdet tillbaka till dessa samhällets allra mest tragiska figurer.
Jag föreslår att Rebecka slår sig ned på gatan intill den dragspelande kvinnan utanför Hemköp och inleder ett samtal med henne.
Det kan bli början på en livslång vänskap.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Helt rätt Titti!

20 september, 2007 12:06  

Skicka en kommentar

<< Home